Sposoby na wzmocnienie po grypie

Sposoby na wzmocnienie po grypie

Grypa jest bardzo zaraźliwą i męczącą chorobą, która na początku łatwo może być pomylona ze zwykłym przeziębieniem. Większość zapadających na grypę zdrowieje w ciągu tygodnia, maksymalnie dwóch. U niektórych osób grypa powoduje poważne komplikacje (np. zapalenie płuc), czasami powikłania pogrypowe mogą nawet zagrażać życiu. Aby mieć pewność, że choroba nie powróci po tygodniu i nie pojawią się tak groźne powikłania warto podjąć proces wzmacniania organizmu.

Witamina C – podstawa rekonwalescencji

Chwalenie witaminy C to nie zabieg marketingowy. Dla organizmu jest to istotny składnik wzmacniający układ immunologiczny. Przyjmowanie większych dawek witaminy C sprzyja nie tylko leczeniu drobnych przeziębień, ale również wzmacnia po poważnych chorobach, w tym grypie. Witaminę można dostarczać organizmowi na wiele sposobów. Naturalnie lub poprzez liczne suplementy diety, np. tabletki. Dobrym rozwiązaniem będzie liposomalna witamina C, która jest lepiej i intensywniej wchłaniana przez komórki organizmu, nie powodując przy tym zakwaszenia żołądka. Można pomyśleć również o witaminie c w formie mitochondrialnej czyli najprościej mówiąc – o takiej budowie, która zapewni dotarcie do „silnika” każdej komórki. Warto też sięgnąć po naturalną witaminę c np. z camu-camu, aceroli lub dzikiej róży czyli owoców z najwyższą jej zawartością. Niezależnie od suplementacji nie należy zapominać o dostarczaniu jej w pożywieniu. Warzywa, zwłaszcza zielone oraz owoce, np. jabłka, grejpfruty, czarna porzeczka, pomarańcze są bardzo bogate w witaminę C. Na ich bazie można przygotowywać zdrowe posiłki, nietuczące desery lub przekąski.

Rutyna i grzyby witalne – odpowiedź immunologiczna

Dla wzmocnienia organizmu warto używać też rutyny – organicznego związku pochodzenia roślinnego należącego do grupy flawonoidów, który wykazuje silne właściwości antyoksydacyjne i przeciwzapalne.

Cenne działanie wzmacniające organizm po przebytej grypie mają również grzyby lecznicze, powszechnie stosowane w chińskiej medycynie. Warto przybliżyć tutaj cechy grzybów reishi, które potrafią pobudzać układ immunologiczny do szybszego i intensywniejszego działania.  Reishi są bardzo pomocne także przy nawracającym zakażeniu układu oddechowego. Kolejnym grzybem witalnym, którego działanie można wykorzystać do wzmocnienia naturalnej odporności jest grzyb shiitake lub inna pisownia shitake. Zbadano, że dzięki wysokiej zawartości beta-glukanów wpływają one na aktywację układu immunologicznego w przypadku infekcji bakteryjnej i wirusowej.

Dieta na wzmocnienie po grypie

Grypa odbiera nam również apetyt. Jada się tyle, ile to konieczne, zazwyczaj lekkich dań, zup, kaszek, żeby nie obciążać nadmiernie organizmu. Po chorobie, na etapie rekonwalescencji konieczne jest nadrobienie straconych kalorii i składników odżywczych. Nie oznacza to od razu spożywania dużych posiłków. Najlepiej sprawdzą się dania lekkostrawne i wzmacniające. Dobre są zupy na bazie mięsa drobiowego oraz warzyw (marchewka, seler). Zupy jarzynowe warto doprawić odrobiną kurkumy, nieznaczną ilością tymianku, gdyż nie tylko dodają ciekawego posmaku, ale przede wszystkim mają działanie wzmacniające. Tymianek dodatkowo wpływa na układ oddechowy i wspomaga odkrztuszanie. Na śniadania lub kolacje warto przygotowywać kaszę jaglaną, płatki owsiane albo biały ryż z dodatkiem bakalii albo gotowanych lub pieczonych jabłek. Są to dania zdrowe i sycące, a jednocześnie nie przeciążają układu pokarmowego. Warzywa i mięso w okresie rekonwalescencji najlepiej gotować, zamiast smażyć albo piec. Jest to zdrowsze oraz pozwala zachować więcej witamin, np. D i B, jak i minerałów: selen, cynk, żelazo.

Napoje wzmacniające organizm 

Zarówno grypa, jak i wszelkiego rodzaju przeziębienia wymagają przyjmowania dużej ilości płynów. Nie tylko dlatego, że są ulgą dla podrażnionego gardła. Odpowiednie napoje mogą pomóc w leczeniu, w rekonwalescencji i wydatnie przydają się do wydalania toksyn z organizmu. Na etapie wzmacniania układu odpornościowego dobrze sprawdzą się napary ziołowe. Jednym z nich jest napar z kwiatów brzozy. Pomaga wypocić się podczas grypy, co jest bardzo ważne, a w czasie rekonwalescencji jako moczopędna pozwala na usunięcie toksyn z ciała. Im mniej toksyn, tym lepiej działa układ immunologiczny. Podobnie korzystne działanie mają napary z czarnego bzu oraz sok z czarnego bzu dodawany do herbaty. Posiada duże ilości witaminy A i C, czyli najlepszych przeciwutleniaczy. Wpływają one doskonale na cały organizm, wzmacniając go i niwelując stany zapalne.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *