Jagody Acai – Superfood numer jeden

Jagody Acai to numer jeden na liście tzw. Superfoods, czyli najlepszych dla człowieka pokarmów jakie stworzyła natura. Bogactwo składników mineralnych, witamin, antyoksydantów i innych sprawia, że jagoda palmy brazylijskiej w pełni zasługuje na swoją sławę. Dowiedz się więcej o tych wspaniałych owocach.

Jagody, które rosną na drzewach

Jagody Acai naturalnie rosną tylko w deszczowych lasach Amazonii na bardzo żyznych glebach. Drzewa palmy brazylijskiej, których są owocami, potrafią dorastać nawet do 20 metrów. Mają kilka (3-4) łodyg, na których rosną jagody. Same owoce mają dość zwartą konsystencje i sporej wielkości pestkę. Choć rosną na palmach brazylijskich, wyglądają podobnie do borówki amerykańskiej, czy naszej rodzimej jagody. Różnią się natomiast smakiem, który najczęściej określany jest jako „jagodowy z czekoladową nutą”. Acai, podobnie jak winogrona, rosną w kiściach. Można je kupić je w formie proszkutabletek i soku. Niestety owoce Acai bardzo szybko po zerwaniu tracą wygląd i właściwości, więc nie nadają się do transportu w formie świeżej.

Drzewo z owocami Acai

Można wertować wiele książek poświęconych leczniczym właściwościom roślin oraz liczne podręczniki botaniki, jednak jagód Acai tam nie znajdziemy. Prawdopodobnie dlatego, że ich zdrowotne właściwości zostały opisane zupełnie niedawno. Acai rosną w Amazonii i były dotychczas wykorzystywane w celach leczniczych głównie jako panaceum na choroby układu pokarmowego oraz skóry. Plemiona tubylcze do dziś stosują jagody Acai jako lek na wrzody, biegunkę i krwotoki. Bywają tez używane przez peruwiańskich Indian do walki z gorączką. Dokładne badania ostatnich lat pogłębiły wiedzę o ich właściwościach. Źródła internetowe podkreślają przydatność jagód Acai w codziennej diecie, ze względu między innymi na obecne w nich związki fenolowe i inne antyoksydanty, witaminy A i C i E, błonnik oraz nienasycone kwasy tłuszczowe.

Rozbieramy Acai na czynniki pierwsze

Ponieważ w sieci jest mnóstwo informacji na temat pozytywnych właściwości Acai, a niektóre z nich się wręcz wykluczają, przed włączeniem jagód do jadłospisu, „rozbierzmy” je na czynniki pierwsze.

Najpierw fenole. Żywność wzbogacona w substancje fenolowe jest niezbędnym składnikiem naszej diety. Z punktu widzenia chemii, fenole to pochodne węglowodorów aromatycznych, które powstają w wyniku reakcji zachodzących w procesach metabolicznych organizmów. Warto wiedzieć, że substancje fenolowe są toksyczne, jednak znalazły zastosowanie w terapii, gdyż obecne w niewielkich ilościach, działają leczniczo. Większość związków fenolowych w warunkach in vitro wykazuje dużą aktywność przeciwutleniającą. Fenole i polifenole stanowią najliczniejszą grupę związków o właściwościach antyoksydacyjnych, które regulują ciśnienie i wspomagają pracę serca. Niektóre antyoksydanty wytwarzane są przez organizm ludzki, inne dostarczane są wraz z pokarmem. Działanie ochronne antyoksydantów jest szczególnie ważne we wczesnych stadiach rozwoju miażdżycy. Pod względem ilości antyoksydantów jagody Acai biją na głowę czerwone winogrona, które uchodzą za jedno z najbogatszych źródeł tych substancji.

Jagody Acai

Również witaminy A, C i E wykazują działanie przeciwutleniające i naturalizujące wolne rodniki. U osób spożywających większe ilości witaminy E stwierdzono zdecydowanie mniejsze zmiany miażdżycowe. Witamina ta wykazuje też pozytywny wpływ na pracę mięśni i wygląd skóry. Witaminy C i A zwiększają natomiast odporność organizmu na infekcje. Witamina B1, którą organizm magazynuje w niewielkim stopniu, reguluje przemianę węglowodanów i ma istotne znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego. W metabolizmie węglowodanów, aminokwasów, kwasów tłuszczowych, puryn oraz hormonów bierze też udział witamina B2. W biochemicznych procesach metabolicznych niezbędna jest również witamina B3

Także nienasycone kwasy tłuszczowe są konieczne do prawidłowego rozwoju oraz utrzymania dobrego stanu zdrowia. Szczególną rolę fizjologiczną odgrywają kwasy z rodziny n-3 (omega-3) i n-6 ( omega-6). Kwasy te obniżają ryzyko miażdżycy i jej powikłań, w tym choroby niedokrwiennej serca (n-3) oraz stymulują procesy przeciwzapalne (n-6). Z kolei błonnik pokarmowy zawarty w owocach i warzywach wywiera korzystne działanie na mikroflorę oraz pracę przewodu pokarmowego. Zapobiega też wzdęciom, skurczom jelit, wrażeniu przelewania i hamuje uczucie głodu.

Jagody Acai na odchudzanie?

Jagody Acai zawierają dużą ilość błonnika (około 17%), czyli substancji nie trawionej przez nasz organizm. Błonnik w przewodzie pokarmowym pęcznieje, co powoduje uczucie sytości i ułatwia kontrolę ilości spożywanych pokarmów. Czy więc spożywanie preparatów z jagód Acai jest doskonałym sposobem na odchudzanie? Okazuje się, że pomimo dużej zawartości błonnika jagody Acai mogą jedynie wspomagać proces odchudzania. Dlaczego? Ponieważ zawierają dość dużo kalorii. 100 gram owoców to około 80 kalorii. Jeśli więc chcesz schudnąć, nie przesadzaj z ilością spożywanych jagód Acai.

Na co należy uważać spożywając jagody Acai?

Jagody Acai są stosunkowo bezpieczne. W nielicznych przypadkach i przy zbyt dużym spożyciu mogą jednak powodować biegunki i gazy. Jagody Acai mogą również uczulać, więc jeśli po ich spożyciu pojawi się wysypka skórna lub problemy z oddychaniem należy bezwzględnie zaprzestać ich przyjmowania.

Jak więc najlepiej spożywać jagody Acai?

Można oczywiście przyjmować je w formie tabletek lub rozpuszczalnego w wodzie i innych napojach proszku. Mu jednak polecamy najbardziej sok na którego podstawie można wyczarować wiele ciekawie smakujących potraw.

Smoothie z sokiem z Acai

Sok z Acai doskonale komponuje się z owocami w smoothie. Proponujemy wypróbować następujące przepisy:

  • 100 ml soku z Acai
  • świeże owoce (jagody, truskawki, maliny , jeżyny itp.) – zimą mogą być również mrożone
  • 200 ml jogurtu naturalnego

Wszystkie składniki wkładamy do wysokiego naczynie i miksujemy blenderem na jednolita masę. Takie smoothie najlepiej smakuje schłodzone. Jako dodatek można również użyć np. prażonego słonecznika lub pestek dyni.

Pudding z nasionami Chia (Szałwia Hiszpańska) i sokiem z Acai

Do przygotowanie tego smacznego i bardzo zdrowego deseru potrzebujemy:

  • 2 łyżki nasion Chia
  • 250 ml mleka kokosowego
  • 50 ml soku z Acai
  • jako dodatek ulubione owoce.

Nasiona Chia zalewamy mlekiem kokosowym i mieszamy. Po 10 minutach ponownie mieszamy. Zakrywamy folią i wkładamy na noc do lodówki. Nasiona Chia spęcznieją i wchłoną znaczną część mleka kokosowego. Następnie dolewamy sok z Acai i ponownie mieszamy. Jeszcze tylko udekorowanie ulubionymi owocami i pyszny deser gotowy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *